Poniższa tabela zawiera krótkie uzasadnienie każdego z wprowadzonych zapisów. Oznaczenie uzasadnień (źródeł):
A = aksjologia, T=tradycja, S=spójność,W=wyzwanie
paragraf | streszczenie | źródło | komentarz |
---|---|---|---|
1.1. | niezbywalne: prawo do życia i poszanowania godności człowieka jako osoby | A | Personalizm |
1.2. | republika dbająca o warunki indywidualnego i społecznego rozwoju swych obywateli | AT | Rzeczpospolita |
1.3. | Społeczeństwo spaja troska o dobro wspólne | A | Dobro wspólne |
1.4. | Hierarchia wartości podstawowych | ASW | Logiczna odpowiedź na konflikt wartości. |
1.5. | Uznanie roli chrześcijaństwa. | ASW | Zagrożenie dla tradycyjnych wartości. |
2.1. | Państwo jako dobro wspólne | AT | Rzeczpospolita, personalizm |
2.2. | Wartość suwerenności | A | Wartość niepodległości |
2.3. | Wolność jako wyzwanie do poświęcenia, oddania i służby w imię solidarności. | A | Personalistyczne rozumienie wolności (wolność do) |
2.4. | Zasada wzajemności. | A | Sprawiedliwość |
2.5. | Swoboda głoszenia różnych idei. | AT | Tolerancja |
2.5.1. | Odróżnienie spraw publicznych i prywatnych. | A | Ochrona prywatności. |
2.5.2. | Swoboda kultu religijnego | A | Wolność religijna |
2.5.3. | Tolerancja nie może być akceptacją zła. | AW | Granice tolerancji |
3.1. | Rzeczpospolita Polska jest państwem prawa. | T | Państwo prawa |
3.2. | System Prawa | T | Definicja aktów prawnych |
3.3. | Zapisy Konstytucji wymogi wobec wszelkich praw obowiązujących w państwie. | TS | Warunek praworządności |
3.4. | Ustawy o randze konstytucyjnej („ustawy konstytucyjne”). | SW | Jak pogodzić zachodzące zmiany ze stałością prawa? |
3.5. | Wyszczególnienie „ustaw konstytucyjnych”. | SW | Katalog „ustaw konstytucyjnych” powinien być trwały. |
3.6. | Tryb zmian w „ustawach konstytucyjnych” | SW | Możliwość zmiany prawa bez zmiany zasadniczej części Konstytucji. |
3.7. | Osoby sprawujące władzę mogą być pociągnięte do odpowiedzialności za złamanie prawa – chyba, że dotyczy to czynności związanych ze sprawowaniem władzy podejmowanych w dobrej wierze. | TW | Ograniczenie immunitetu, likwidacja Trybunału Stanu. |
4.1. | Państwo demokratyczne | T | Definicja demokracji |
4.2. | Samodzielność parlamentarzystów ograniczona przez referendum i etos związany z pełnioną funkcją. | W | Brak „pacta conventa”, możliwość organizacji wiążących referendów = kompromis w sprawie demokracji bezpośredniej. |
4.3. | Łamiący zasady parlamentarzyści mogą być odwoływani drogą referendum. | W | zwiększenie odpowiedzialności posłów |
4.4. | Wartość finansowania partii jako stała kwota pomnożona przez ilość wyborców. | W | Problem finansowego alienacji partii politycznych + eliminacja działalności politycznej z chęci zysku |
4.5. | Najwyższym przedstawicielem Rzeczypospolitej Polskiej jest Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej. | T | zachowanie obecnego statusu Prezydenta z jasnym ustanowieniem zwierzchnictwa nad polityką zagraniczną i oronną |
4.6. | Politykę wewnętrzną państwa prowadzi Rada Ministrów. | T | polityka wewnętrzna domeną rządu, polityka zagraniczna – we współdziałaniu z Prezydentem |
4.7. | Expose i wotum zaufania dla rządu. Reguły powoływania rządu. | T | rząd podlega parlamentowi |
4.8. | Inicjatywa ustawodawcza rządu w związku z realizacją celów wyrażonych w expose lub przygotowaniem i realizacją budżetu państwa. Rozporządzenia regulujące szczegółowo sposoby działania dla realizacji celów zawartych w ustawach. | TW | ograniczenie inicjatywy ustawodawczej rządu do realizacji jasnych celów z expose oraz przygotowania budżetu państwa |
4.9. | Wybierane w wyborach tajnych, równych i powszechnych samorząd terytorialny. | TW | Zachowanie obecnej pozycji samorządów |
4.10. | Referendum lokalne może być wiążące dla reprezentujących region posłów i władz samorządowych. | TW | Uregulowanie sytuacji w której referendum lokalne staje się wiążące. |
4.11. | Parlament może zorganizować referendum ogólnopolskie, decydując czy i w jakich warunkach będzie ono wiążące dla parlamentarzystów. | TW | Uregulowanie warunków obowiązywania wyników referendum ogólnopolskiego |
4.12. | Władza polityczna jest służbą społeczeństwu. | TW | Wymogi wobec władz politycznych w nawiązaniu do aksjologii Konstytucji. |
5.1. | Prawo nie może ograniczać wolności obywateli w sposób nie dający się uzasadnić na gruncie przyjętych zasad etyki i personalistycznej koncepcji społeczeństwa. | TW | Wymogi wobec systemu prawa (podporządkowanego etyce) |
5.2. | Uznanie istnienia hierarchii praw i wprowadzenie zasad dbałości o nie – w tym wprowadzenie interpretacji prawa przez organ je stanowiący. | TW | Wprowadzenie jasnych reguł dbania o spójność prawa |
5.3. | Nad spójnością logiczną prawa o której mowa powyżej czuwa Rada Konstytucyjna. | TW | Wprowadzenie Rady Konstytucyjnej w miejsce Trybunału Konstytucyjnego – ma na celu likwidację twórczej interpretacji prawa (zastępowanie władzy ustawodawczej przez władzę sądowniczą) |
5.4. | Zmiana Konstytucji, uchwalenie lub zmiana „ustaw konstytucyjnych” wymaga akceptacji w referendum. | TW | Tryb uchwalania i zmian Konstytucji |
5.5. | Zabronione jest wprowadzanie praw, które nie są konkretne. | TW | Ograniczenie twórczości prawodawców.. |
5.6. | Wymiar sprawiedliwości: sądy nadzorowane przez Sąd Najwyższy, kierowany przez Prezesa Sądu Najwyższego. | TW | Zachowanie struktury sądów |
5.7. | Sędziowie są niezawiśli w tym sensie, że nikt nie może wprost lub pośrednio wpływać na ich wyroki w konkretnej sprawie. Są jednak zobowiązani do stosowania Konstytucji i ustaw. Zasada „życzliwej interpretacji”. Wymóg stosowania zasad logiki – w tym dążenie do automatyzacji prawa. | TW | Jasna definicja sędziowskiej niezawisłości. Maksymalne ograniczenie uznaniowości. |
6.1. | Podstawą funkcjonowania gospodarki jest aktywność obywateli. Nie wolno jej ograniczać bez ważnej przyczyny. | TW | Swoboda działalności gospodarczej |
6.2. | Polska gospodarka jest zgodna z zasadami społecznej gospodarki rynkowej – nie oznacza to redystrybucji jako fundamentalnej zasady. | TW | Społeczna gospodarka rynkowa jako dbałość o reguły gospodarcze sprzyjające społeczeństwu (ludzie przed biznesem). |
6.3. | Opodatkowanie działalności gospodarczej jest sposobem zapłaty za korzyści jakie daje jej prowadzenie w danej lokalizacji. | W | Podatki mają przede wszystkim lokalny charakter. Społeczności lokalne składają się z nich na utrzymanie państwa. Odwrócenie hierarchii!!! |
6.4. | Dopuszcza się tworzenie wielu systemów wymiany towarów i usług oraz wielu systemów walutowych. Zachowanie obecnej roli NBP – poza monopolem (fikcyjnym) emisji pieniądza. | W | Otwartość systemu finansowego |
6.5. | Zadaniem państwa jest przeciwdziałanie ekonomizmowi. Może się w tym celu posługiwać systemem zasiłków i dotacji. | W | System zasiłków i dotacji powinien być z czasem zamieniany na udział we wpływach z podatków (na przykład w formie dochodu gwarantowanego) |
7.1. | Polskie siły zbrojne mają charakter obronny. | T | Zakaz wojen zaczepnych/ |
7.2. | Wszyscy obywatele mają obowiązek obrony swojego państwa. | T | Powszechny obowiązek obrony Ojczyzny |
8.1. | Obywatelami RP stają się potomkowie obywateli RP. | T | Podsumowanie relacji państwo – obywatel. |
8.2. | Obywatelstwo polskie może zostać przyjęte przez inne osoby mieszkające w Polsce i akceptujące jej prawa i wartości. | T | |
8.3. | Podsumowanie obowiązków państwa wobec obywateli. | T | |
8.4. | Obowiązki obywateli wobec państwa (równość i troska o dobro wspólne). | T |
Najważniejsze z proponowanych zmian (w stosunku do obowiązujących obecnie zasad):
Wprowadzenie spójnego systemu wartości (praw podstawowych) wraz z ich hierarchią (1.4.) i uznaniem roli chrześcijaństwa (1.5);
Dowartościowanie tolerancji, ale też zapobieganie wykorzystywania jej do uzasadnienia zła (2.5.3);
Wprowadzenie „ustaw o randze konstytucyjnej” opisujących bardziej szczegółowo zasady konstytucyjne (tak by np. można się było na nie powoływać w sądzie), chronionych przed nadmierną zmiennością (3.4);
Ograniczenie immunitetu z jednej strony a likwidacja Trybunału Stanu z drugiej (3.7)
Kompromis w kwestii demokracji bezpośredniej na poziomie państwa - parlamentarzystów nadal nie obowiązują „instrukcje wyborów”, ale ogranicza się ich samodzielność przez referendum i warunki na jakich mogą być odwoływani (4.2, 4.3);
Wprowadzenie nowej formy finansowania partii - stała kwota pomnożona przez ilość wyborców (4.4).
Ograniczenie inicjatywy ustawodawczej rządu do działań wyrażonych w expose oraz budżetu (4.7, 4.8).
Wprowadzenie Rady Konstytucyjnej w miejsce Trybunału Konstytucyjnego – ma na celu powstrzymanie zastępowania władzy ustawodawczej przez władzę sądowniczą, wprowadzenie zasady, że niejasności prawa ma wyjaśniać organ je stanowiący (5.2, 5.3).
Ograniczenie rozrostu prawa - prawa mają być konkretne i logicznie spójne (5.5.);
Wprowadzenie społecznej gospodarki rynkowej opartej na indywidualnej przedsiębiorczości (6.1 – 6.3);
Otwarty system finansowy (6.4);
Przeciwdziałanie ekonomizmowi, pomocniczość państwa, odwrócenie roli systemu podatkowego (nie redystrybucja, ale udział w przychodach z opłaty za korzystanie z zasobów lokalnych) (6.5)