Projekt
Projekt to sekwencja niepowtarzalnych, złożonych i powiązanych ze sobą zadań mających wspólny cel przeznaczonych do wykonania w określonym terminie, przy ustalonym budżecie, zgodnie z założonymi wymaganiami. Projekt jest zawsze realizowany zespołowo.
Każdy projekt zdefiniowany jest przez:
produkt końcowy (zakres);
czas realizacji (terminy);
koszty (budżet);
jakość;
zasoby ( kapitałowe, ludzkie, technologiczne, informacyjne).
Rożnica między projektem a procesem polega na tym, że proces – to powtarzalna aktywność, której rezultatem jest jasno zdefiniowany powtarzalny cel, a projekt – to jednorazowa aktywność, której cel jest jasno określony, lecz nietypowy.
Trójkąt zakresu projektu. Źródło: „Efektywne zarządzanie projektami", wyd III.
Cechy projektu:
Tymczasowość - projekt ma czas realizacji, czyli początek i koniec
Jednorazowość
Nietypowość - produkt rożni się pod istotnymi względami od podobnych produktów lub nie ma odpowiednika wśród dotychczasowych; nie wiąże się z powtarzalnością prac; wiąże się często z unikalnym kontekstem prac (biznesowym lub ludzkim); te same prace mogą dać rożne efekty
Ograniczoność – zasoby, czas, budżet, jakość
Zespołowość
Cele projektu to spodziewany efekt końcowy projektu, osiągnięty przy zakończeniu projektu z sukcesem (w oczekiwanym terminie, bez przekroczenia budżetu i z zachowaniem oczekiwanej jakości).
Cele projektu powinny spełniać zasadę SMART:
Specific (Okreslony) – cele sa jasno okreslone i znane metody dojscia do nich
Measurable (Mierzalny)
Achievable (Osiagalny) – możliwy do osiagniecia przy pomocy posiadanych zasobów
Relevant (Odpowiedni)
Time-Framed – osadzony w czasie
Struktura projektu
Komitet Sterujący:
- nadzoruje projekt,
- zapewnia środki na realizację projektu,
- składa się z osób ze ścisłego kierownictwa,
- decyduje o zasadniczych kierunkach projektu.
Zespół Projektowy:
- odpowiedzialny za cały projekt,
- na jego czele stoi kierownik projektu,
- spotyka się regularnie na Spotkaniach Zespołu Projektowego
Fazy projektu
Faza rozpoczęcia/ inicjacji projektu
W ramach fazy inicjacji należy zdefiniować zakres prac do wykonania w projekcie oraz określić podział odpowiedzialności.
Aby określić zakres projektu należy:
Zdefiniować problemy, które maja zostać rozwiązane oraz korzyści, jakie osiągniemy;
Określić cel projektu
Zdefiniować warunki osiągnięcia celu i kryteria oceny sukcesu projektu
Wyspecyfikować czynniki (warunki, zagrożenia, przeszkody) mogące wpłynąć na sukces końcowy projektu
Zagadnienia na które trzeba odpowiedzieć w tej fazie (6xW):
Why – dlaczego ? (przyczyna projektu, jakie ma rozwiązywać problemy)
What – co ? (zakres projektu, co zamierzamy zrobić)
Who – kto ? (dla kogo projekt, kto go będzie wykonywał)
When – kiedy ? (kiedy projekt ma być realizowany)
What for – po co ? (jakie będą korzyści, rezultaty projektu)
How – jak ? (założenia projektu, ograniczenia, ryzyko, inne parametry)
Karta projektu
Karta projektu powinna zawierać:
Cel główny projektu
Zakres projektu
Siec głównych działań (produkty cząstkowe, kamienie milowe)
Faza planowania
Podczas fazy planowania dokonujemy:
Identyfikacji niezbędnych do realizacji projektu zadan (Struktura Podziału Prac)
Ustalenie harmonogramu
Planowania zasobów
Planowania kosztów i przepływów finansowych
Analizy ryzyka
Faza realizacji
Do najważniejszych zadań należących do Kierownika Projektu należy:
Monitoring i kontrola realizacji projektu
Dokonywanie zmian w projekcie
Rozwiązywanie konfliktów
Budwoanie pozytywnego PR wokół projektu
Faza zakończenia
Do najważniejszych zadań należących do Kierownika Projektu należy:
Sporządzenie raportu końcowego z realizacji projektu
Związanie zasobów