ETYKA

Na czym polega wiarygodność [NCB]?

Wiarygodność polega na uzyskaniu w projekcie rezultatu, do którego się zobowiązano,

w ustalonym terminie oraz w jakości zgodnej ze specyfikacja projektu. Bycie wiarygodnym

wzbudza zaufanie innych, którzy nabierają przekonania, ze wywiązujemy się ze swoich

obietnic.

Wiarygodność obejmuje odpowiedzialność, właściwe zachowania, solidność i pewność

siebie. To oznacza ograniczanie do minimum liczby powstających błędów, a także

otwartość i konsekwencje. Wiarygodność jest cecha wysoce ceniona przez interesariuszy.

Wiarygodność zwiększa szanse osiągnięcia celów i motywuje wszystkie osoby i grupy osób

zaangażowane w projekcie. Zachęca ona członków zespołu do zachowania samokontroli

i nabrania pewności siebie. W ten sposób można uniknąć lub łatwiej poradzić sobie z niektórymi

barierami oraz komplikacjami, które mogą wystąpić w czasie trwania projektu.

Co oznacza docenianie wartości [NCB]?

Docenianie wartości to zdolność dostrzegania wewnętrznych cech innych osób oraz rozumienia

ich punktu widzenia. Obejmuje ono także zdolność komunikowania się z ludźmi oraz

otwartość na ich opinie, oceny wartości oraz normy etyczne. Podstawa doceniania wartości

jest wzajemny szacunek do siebie.

Kierownik projektu ma swój własny zbiór wartości, które wyraża w swoich kontaktach

z członkami zespołu projektu i interesariuszami. Jednocześnie jest otwarty na wartości osób

pojawiających się wokół niego i zachęca je do wyrażania tych wartości we wzajemnych kontaktach.

Zrozumienie wartości osobistych, organizacyjnych i społecznych jest potrzebne do zaakceptowania

planu projektu. Kierownik projektu, który rozumie różne wartości oraz różnice istniejące

pomiędzy wartościami posiadanymi przez osoby zaangażowane w projekcie, jest

w stanie zorganizować i przeprowadzić projekt znacznie skuteczniej aniżeli ktoś, komu brakuje

tych cech.

Jakie jest znaczenie etyki w projekcie [NCB]?

Etyka pozwala ludziom prowadzić projekt i uzyskiwać jego rezultaty w zadowalający sposób. Wyznacza ona zarówno obszary swobody, jak i ograniczenia osobiste i zawodowe. Przestrzeganie norm etycznych pozwala ludziom funkcjonować, unikając konfliktów moralnych w projekcie oraz w relacjach z interesariuszami i społeczeństwem.

W wypadku pewnych typów przedsięwzięć mogą mieć zastosowanie szczegółowe przepisy

w tym względzie. Kierownik projektu musi upewnić się, ze przepisy te są w pełni przestrzegane

i nie podejmuje się żadnych prób ich omijania.

Etyka obejmuje akceptowane moralnie postępowanie, czy tez zachowania poszczególnych

osób. Etyczne postępowanie stanowi podstawę każdego systemu społecznego. W organizacjach

wymagane normy etyczne wpisuje się zwykle w umowy o prace oraz zasady postępowania

zawodowego* i oczekuje się ich przestrzegania od pracowników. Normy te mogą mieć

również podstawy prawne, jeśli organizacje mają działać zgodnie ze standardami określonymi

w obowiązujących je przepisach prawa czy regulaminach.

Różnice społeczne i kulturowe mogą powodować pojawianie się różnic o charakterze etycznym.

Sytuacje, w których organizacja wywiera na kierownika projektu nacisk, by postępował

w sposób, który uważa za nieetyczny, mogą doprowadzić do pojawienia się u niego dylematów

dotyczących lojalności. Kierownik projektu powinien mieć pełna świadomość, czy jest w stanie

pogodzić się z takimi różnicami, czy tez musi próbować rozwiązać ten problem.

Niezależnie od sytuacji, kierownik projektu powinien zachowywać się w sposób zgodny

z przyjętym kodeksem postępowania zawodowego.