ZARZĄDZANIE ZMIANAMI
Kto i kiedy decyduje o tym, jak będzie wyglądał proces zarządzania zmianami [NCB]?
Proces zarządzania zmianami, który ma być przyjęty w przedsięwzięciu, powinno się uzgodnić
ze wszystkimi istotnymi interesariuszami na początku projektu.
Wskazane jest stosowanie formalnego, aktywnego i wyprzedzającego procesu zarządzania zmianami, który przewiduje potrzebę wprowadzania zmian, zamiast procesu, którego istota jest reagowanie na zmiany dopiero wtedy, gdy ich potrzeba jest oczywista.
Zmianę w zakresie projektu lub w specyfikacji produktu cząstkowego wprowadza się w ramach formalnego, aktywnego i wyprzedzającego procesu.
Co obejmuje proces zmiany [NCB]?
W procesie zmiany zawiera się wszystko, co wynika z potrzebnej zmiany lub rozpoznanej nowej szansy. Proces ten obejmuje: uzgodnienie procesu podejmowania decyzji dotyczących zmiany, uzgodnienie potrzeby zmiany oraz decyzje dotycząca akceptacji zmiany i jej wdrożenia. Dotyczy to wszystkich rodzajów zmian.
Na czym polega zarządzanie zmianami [NCB]?
Zarządzanie zmianami polega na określaniu, opisywaniu, klasyfikowaniu, ocenianiu, akceptacji lub odrzucaniu, realizowaniu i weryfikowaniu zmian względem planu bazowego projektu oraz umów wiążących w świetle prawa i innych uzgodnień.
Kto proponuje zmiany [NCB]?
Zmiany może proponować każda ze stron. Powinno się nimi zarządzać zarówno na etapie ich proponowania, jak i po ich akceptacji, a także prawidłowo komunikować wszystkim ważnym interesariuszom.
W zarządzaniu zmianami bierze się pod uwagę ich bezpośredni i pośredni wpływ na cały projekt, program lub portfel oraz ich kontekst. Wpływ zmian na produkty cząstkowe, konfiguracje, harmonogram, koszty, plan finansowania oraz zagrożenia i szanse projektu określa się poprzez porównanie z planem bazowym projektu. Po akceptacji zmian dokonuje się odpowiedniej aktualizacji planu projektu.