INTERESARIUSZE I WYMAGANIA

Czy klient (odbiorca) to to samo co interesariusz (interested parties) [NCB]?

Klient (odbiorca) to jeden z interesariuszy.

Kierownik projektu powinien rozpoznać wszystkich interesariuszy, ustalić charakter spodziewanych przez nich korzyści lub strat oraz uporządkować według ich istotności dla przedsięwzięcia.

Uwzględnienie tego elementu kompetencji zwiększa szanse na udana realizacje projektu. Projekt podlega ograniczeniom wynikającym z jego kontekstu i może podlegać korektom mającym na celu spełnienie potrzeb interesariuszy. Powinno się również kształtować ich oczekiwania.

Chcąc ułatwiać sobie zarządzanie relacjami z interesariuszami, kierownicy projektu mogą tworzyć wewnętrzne i zewnętrzne sieci powiązań miedzy podmiotami powiązanymi z projektem (na przykład firmami, urzędami, kierownikami, ekspertami, pracownikami oraz opiniotwórcami).

Sieci te mogą mieć charakter zarówno formalny, jak i nieformalny.

Wszyscy interesariusze mogą wpływać na projekt w sposób bezpośredni lub pośredni. Takie czynniki jak korzyści, jakich spodziewają się interesariusze, dojrzałość organizacyjna w dziedzinie zarządzania projektami oraz najlepsze praktyki, standardy, sporne kwestie, trendy i uprawnienia związane z zarządzaniem projektami mają wpływ na sposób pojmowania i rozwój projektu.

Kierownicy projektu powinni zachować staranność w aktualizowaniu informacji dotyczących interesariuszy oraz osób reprezentujących te strony. Ma to szczególne znaczenie, jeśli w projekt angażuje się nowa strona lub jeśli zmienia się jej przedstawiciel. W takich wypadkach kierownik projektu powinien ustalić skutki zachodzącej zmiany oraz zadbać o właściwe poinformowanie strony lub jej przedstawiciela o przedsięwzięciu.

Co obejmuje zarządzanie wymaganiami [NCB]?

Zarządzanie wymaganiami obejmuje rozpoznanie, sprecyzowanie i uzgodnienie projektu spełniającego potrzeby i oczekiwania interesariuszy, zwłaszcza odbiorców i użytkowników.

Wymagania projektu wywodzą się z potrzeb odbiorców, kształtowanych przez szanse i zagrożenia.

Opracowuje się uzasadnienie biznesowe oraz strategie projektu. Strategia organizacji to ogólne spojrzenie na sposób osiągnięcia jej wizji i celów w określonym czasie w przyszłości. W różnych odstępach czasu (na przykład w trakcie cyklu życia systemu czy projektu oraz w każdym z jego etapów (faz)) dokonuje się przeglądu strategii oraz jej poszczególnych obszarów (na przykład związanych z zamówieniami).

Co jest cel ogólnym (głównym) projektu [NCB]?

Celem ogólnym projektu jest dostarczenie wartości interesariuszom. Strategia projektu to ogólne spojrzenie na sposób osiągnięcia tego celu.

Co to jest cel szczegółowy projektu [NCB]?

Cel szczegółowy projektu polega na uzyskaniu uzgodnionych rezultatów końcowych, w tym w szczególności produktów cząstkowych, w wymaganym czasie, w ramach budżetu oraz w ramach akceptowanych parametrów ryzyka.

Cele projektu opisane są za pomocą zbioru wskaźników docelowych, które powinni uzyskać kierownicy projektu, programu i portfela, by zapewnić interesariuszom uzyskanie oczekiwanych korzyści.

Etap (faza) doprecyzowania projektu (development phase) obejmuje opracowanie planów przedsięwzięcia i przeprowadzenie badania jego wykonalności. Na początkowych etapach (w początkowych fazach) projektu duże znaczenie odgrywa jego realistyczna ocena. Obejmuje ona analizę proponowanego przedsięwzięcia oraz decyzje o poniesieniu inwestycji na rzecz projektu, zamiast na rzecz innych rywalizujących z nim projektów lub innych części prowadzonej działalności. Wniosek o zatwierdzenie projektu musi być wsparty odpowiednim uzasadnieniem.

Kto i kiedy przygotowuje kartę projektu [NCB]?

Jego właściciel, po zatwierdzeniu inwestycji.

Co określa karta projektu [NCB]?

Jego zakres, cele i produkty cząstkowe, budżet, ramy czasowe, przeglądy (odbiory) kontynuacyjne oraz skład zespołu

Jaki jest cel stałego procesu przeglądu projektu [NCB]?

Umożliwia ocenę i porównywanie osiąganych w projekcie rezultatów z celami i kryteriami sukcesu uzgodnionymi na początku przedsięwzięcia.

Wynik projektu może być uznany za bardziej pomyślny przez niektórych interesariuszy, a mniej pomyślny przez innych.