STRUKTURY PROJEKTÓW
Co to jest struktura projektów [NCB]?
Projekty można podzielić na elementy składowe, przyjmując różne kryteria, na przykład: podział pracy, organizacje projektu, koszty projektu, informacje oraz strukturę systemu dokumentacji.
Struktury projektu stanowią podstawowy mechanizm porządkowania w ramach przedsięwzięcia.
Struktury hierarchiczne zapewniają, ze w projekcie nie pominie się żadnych ważnych elementów.
Prace można podzielić na zadania, pakiety prac i działania. Elementy te lub ich grupy przydziela się następnie dostawcom zasobów, określa się terminy wykonania prac, szacuje koszty, kontroluje i finalizuje poszczególne prace. Wykonanie prac oraz rzeczywiście ponoszone koszty są raportowane przez kierowników projektu, programu i portfela.
Organizacje projektu można podzielić na podprojekty i moduły, do których przydzielane są zespoły zarządzane przez kierowników. W sytuacjach, w których mamy do czynienia z kierownikiem projektu lub członkami zespołu o niewielkim doświadczeniu, aby zapewnić wymagana jakość procesu zarządzania, przydzielane im elementy struktury powinny być odpowiednio mniejsze, a przede wszystkim mniej złożone.
Przedsięwzięcia można również podzielić w czasie na różne etapy (fazy), odpowiadające kolejnym produktom cząstkowym, ważnym punktom decyzyjnym (pozwalającym na zatrzymanie lub kontynuacje projektu), decyzjom inwestycyjnym itp.
Według jakich kryteriów dzielimy koszty?
- rodzaj działalności,
- związek z projektem,
- miejsce powstawania
Koszty według rodzaju działalności:
koszty operacyjne, koszty finansowe
Koszty według związku z projektem?
koszty bezpośrednie, koszty pośrednie oraz koszty ogólne projektu, koszty pakietów prac, koszty poodbiorowe
Koszty według miejsce powstawania
koszty wydziałów podstawowych, koszty wydziałów pomocniczych, koszty sprzedaży,koszty zakupu,koszty zarządu
Czym jest struktura podziału prac SPP i czemu służy?
Struktura podziału prac jest centralnym narzędziem porządkowania i komunikacji w projekcie. Jest graficzną reprezentacją podziału prac. Przedstawia całościowo przedmiot projektu i jego treść, wyklucza jakiekolwiek niejednoznaczności definicji celów projektu, definiuje wszystkie jednostki zadaniowe w projekcie, wprowadza przejrzystości i przyczynia się do ujednolicenia wizji projektu.