ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ

Co to jest jakość projektu [NCB]?

Jakość projektu to stopień, w jakim zbiór właściwych cech spełnia wymagania w projekcie.

Jakie etapy projektu obejmuje zarządzanie jakością [NCB]?

Zarządzanie jakością projektu obejmuje wszystkie etapy (fazy) i części przedsięwzięcia, począwszy od wstępnego sprecyzowania projektu, poprzez wszystkie procesy projektu, zarządzanie zespołem projektu, jego produkty cząstkowe, a skończywszy na zamykaniu przedsięwzięcia.

Do czyich obowiązków należy zarządzanie jakością projektu [NCB]?

Do obowiązków kierownictwa projektu, programu i portfela.

Dlaczego jakość stanowi fundament przedsięwzięcia [NCB]?

Gdyż zapewnia długofalowy sukces działalności biznesowej dzięki uzyskiwanemu zadowoleniu odbiorców.

Podstawa jakości projektu są rozwiązania dotyczące zarządzania jakością stosowane w ramach stałych struktur organizacji zaangażowanej oraz wnoszącej wkład w procesy projektu i uzyskiwane dzięki nim rezultaty. W szczególności, organizacja określa zasady polityki jakości, jej cele oraz związane z nią obowiązki i odpowiedzialności dotyczące projektów, a także metody wdrażania jakości na przykład poprzez jej planowanie, standardowe procedury operacyjne, wskaźniki kontrolne oraz inne aspekty związane z funkcjonowaniem organizacyjnych systemów zarządzania jakością. Decydującymi obszarami zarządzania jakością projektu są punkty styku pomiędzy projektami, programami lub portfelami a stałymi strukturami organizacji. Lekceważenie jakości wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia celów projektu, programu lub portfela.

Planowana funkcjonalność produktu powinna uzyskać potwierdzenie w trakcie trwania projektu.

Dbając o zgodność z wymaganiami produktu, w przeglądy takie angażuje się na ogół odbiorców lub użytkowników.

Jakie procedury pozwalają na potwierdzanie jakości projektu [NCB]?

Zapewnianie jakości, kontrola jakości oraz audyty projektu i produktu.

Jeśli jest to wskazane, walidacja dokumentacji projektowej produktu oraz wprowadzanie w niej korekt spełniających wymagania na wszystkich etapach (we wszystkich fazach) projektu może odbywać się poprzez wykorzystanie i testowanie projektowania wspomaganego komputerowo, modeli w pomniejszonej skali lub prototypów. Jeśli produktem projektu jest oprogramowanie, użytkownicy mogą testować jego wstępne wersje, starając się wykryć błędy, poprawiane następnie w kolejnych wersjach. Podobna filozofie wykrywania błędów w wersjach roboczych i poprawiania ich w wersjach późniejszych stosuje się, jeśli produktem projektu ma być dokumentacja.

Czemu służy testowanie [NCB]?

Testowanie jest potrzebne w celu potwierdzenia, ze produkty cząstkowe odpowiadają pierwotnej specyfikacji, oraz wczesnego wykrycia wszelkich defektów, by można je szybko usunąć, unikając kosztownych poprawek, które mogłyby być potrzebne, gdyby usterki te wykryto później.

Kiedy określamy potrzebne procedury testowania i akceptacji [NCB]?

Na początku projektu, najlepiej w czasie precyzowania kontraktu.

Podaj przykłady jakościowej analizy i oceny ryzyka w obszarze kosztów, harmonogramu i jakości Jakościowa ocena ryzyka dla kosztów

Nieistotne (0,1)

Wzrost kosztów prawie niezauważalny

Umiarkowanie (0,3)

Dotkliwe (0,6)

Wzrost kosztów niezaakceptowany prze klienta

Bardzo dotkliwe (0,9)

Końcowy produkt klienta niezdatny do użytku.

Podobnie ocenąryzyka dla harmonogramu i jakości.

Wymień podstawowe zasady zarządzania jakością [Jan BETTA https://slideplayer.pl/slide/809852/\]

1. ZGODNOŚĆ- działaj zgodnie z przyjętymi standardami i specyfikacjami

2. CZYTELNOŚĆ- jasno opisuj procesy, stosuj klarowne zasady, jednoznaczne procedury

3. ZAPOBIEGANIE - wytwarzaj tylko to, co się da sprzedać, produkty z defektami wycofuj jak najwcześniej, nie dodawaj wartości do produktów, nie spełniających wymogów jakości

4. POMIARY - postęp możesz osiągnąć tylko w stosunku do punktu odniesienia, usytuuj go i wyznacz pozycję celu

5. ODPOWIEDZIALNOŚĆ- jesteś odpowiedzialny za produkt, jaki dostarczasz w projekcie klientowi wewnętrznemu

6. ARCHIWIZACJA - musisz umieć odnaleźć wszystkie „ścieżki” projektu, dokument, móc zrobić pewne rzeczy na nowo. Rób dobrze: od początku do końca i każdą rzecz!