KONFLIKT I KRYZYS

Od czego należy zacząć zarządzanie sytuacjami kryzysowymi [NCB]?

Zarządzanie sytuacjami kryzysowymi rozpoczyna się od solidnej analizy ryzyka i planowania scenariuszy dotyczących postępowania w obliczu wszelkich przewidywalnych kryzysów.

Proces radzenia sobie z konfliktami i kryzysami powinno się określić na początku

projektu.

Sytuacje konfliktowe i kryzysowe mogą powstawać w samych przedsięwzięciach,

a także w związku z negocjacjami dotyczącymi kontraktów, pomimo procesów i zasad,

które mają im zapobiegać. Mogą one występować na wszystkich płaszczyznach, w znacznej

mierze dlatego, ze mamy do czynienia z współpraca angażująca różne strony mające swoje

własne cele. Do konfliktów może także dochodzić, kiedy ludzie nieznający się nawzajem

mają wspólnie pracować w przedsięwzięciach, którym niejednokrotnie towarzyszy nadzwyczajna

presja.

Co to jest konflikt [NCB]?

Konflikt to zderzenie się sprzecznych ze sobą interesów lub niepasujących do siebie osobowości,

które może zagrozić osiągnięciu celów projektu. Bardzo często niszczy on dobre środowisko

pracy i może przynieść negatywne skutki dla poszczególnych osób lub firm.

W sytuacje konfliktowe mogą być zaangażowane dwie lub więcej osób lub stron.

Jawność i zawodowa uczciwość okazywane przez kierownika projektu występującego w roli

bezstronnego rozjemcy miedzy stronami konfliktu istotnie pomaga w znalezieniu akceptowalnych

rozwiązań. Ludzie wykazują większa skłonność do zgody, jeśli mają pewność, ze jedynym

celem, do jakiego dąży kierownik projektu, jest rozwiązanie konfliktu.

Jakie są możliwe środki rozwiązywania konfliktów [NCB]?

Współpraca, kompromis, zapobieganie oraz użycie siły. Każdy z nich zależy od osiągnięcia równowagi pomiędzy interesami własnymi a interesami innych.

Zarządzanie konfliktami oparte na współpracy wymaga okazania chęci do osiągnięcia kompromisu przez wszystkie strony.

Zajęcie się konfliktem na możliwie najwcześniejszym etapie projektu jest szczególnie ważne

w sytuacji grupy, która nie potrafi osiągać konsensusu. Kierownik projektu może przekazywać

kwestie rozwiązania problemu na wyższe szczeble decyzyjne, prosząc o wyznaczenie

bezstronnej osoby, która podjęłaby się mediacji, lub zaangażowanie niezależnego ciała akceptowanego przez wszystkie strony, którego rola polegałaby na rozstrzygnięciu sporu i wypracowaniu rozwiązania zaakceptowanego jako wiążące.

Sytuacje kryzysowa w przedsięwzięciu można opisać jako okres szczególnie uciążliwych trudności, których istota jest bardziej dokuczliwa aniżeli tych, które powstają w rezultacie konfliktu. W takim okresie niezbędna staje się zdolność szybkiego reagowania oraz umiejętnego osadu pozwalającego ocenić sam kryzys, określić scenariusze umożliwiające jego rozwiązanie i ochronę projektu, a także postanowić, czy konieczne jest przekazanie spornej