KONFLIKT I KRYZYS
Od czego należy zacząć zarządzanie sytuacjami kryzysowymi [NCB]?
Zarządzanie sytuacjami kryzysowymi rozpoczyna się od solidnej analizy ryzyka i planowania scenariuszy dotyczących postępowania w obliczu wszelkich przewidywalnych kryzysów.
Proces radzenia sobie z konfliktami i kryzysami powinno się określić na początku
projektu.
Sytuacje konfliktowe i kryzysowe mogą powstawać w samych przedsięwzięciach,
a także w związku z negocjacjami dotyczącymi kontraktów, pomimo procesów i zasad,
które mają im zapobiegać. Mogą one występować na wszystkich płaszczyznach, w znacznej
mierze dlatego, ze mamy do czynienia z współpraca angażująca różne strony mające swoje
własne cele. Do konfliktów może także dochodzić, kiedy ludzie nieznający się nawzajem
mają wspólnie pracować w przedsięwzięciach, którym niejednokrotnie towarzyszy nadzwyczajna
presja.
Co to jest konflikt [NCB]?
Konflikt to zderzenie się sprzecznych ze sobą interesów lub niepasujących do siebie osobowości,
które może zagrozić osiągnięciu celów projektu. Bardzo często niszczy on dobre środowisko
pracy i może przynieść negatywne skutki dla poszczególnych osób lub firm.
W sytuacje konfliktowe mogą być zaangażowane dwie lub więcej osób lub stron.
Jawność i zawodowa uczciwość okazywane przez kierownika projektu występującego w roli
bezstronnego rozjemcy miedzy stronami konfliktu istotnie pomaga w znalezieniu akceptowalnych
rozwiązań. Ludzie wykazują większa skłonność do zgody, jeśli mają pewność, ze jedynym
celem, do jakiego dąży kierownik projektu, jest rozwiązanie konfliktu.
Jakie są możliwe środki rozwiązywania konfliktów [NCB]?
Współpraca, kompromis, zapobieganie oraz użycie siły. Każdy z nich zależy od osiągnięcia równowagi pomiędzy interesami własnymi a interesami innych.
Zarządzanie konfliktami oparte na współpracy wymaga okazania chęci do osiągnięcia kompromisu przez wszystkie strony.
Zajęcie się konfliktem na możliwie najwcześniejszym etapie projektu jest szczególnie ważne
w sytuacji grupy, która nie potrafi osiągać konsensusu. Kierownik projektu może przekazywać
kwestie rozwiązania problemu na wyższe szczeble decyzyjne, prosząc o wyznaczenie
bezstronnej osoby, która podjęłaby się mediacji, lub zaangażowanie niezależnego ciała akceptowanego przez wszystkie strony, którego rola polegałaby na rozstrzygnięciu sporu i wypracowaniu rozwiązania zaakceptowanego jako wiążące.
Sytuacje kryzysowa w przedsięwzięciu można opisać jako okres szczególnie uciążliwych trudności, których istota jest bardziej dokuczliwa aniżeli tych, które powstają w rezultacie konfliktu. W takim okresie niezbędna staje się zdolność szybkiego reagowania oraz umiejętnego osadu pozwalającego ocenić sam kryzys, określić scenariusze umożliwiające jego rozwiązanie i ochronę projektu, a także postanowić, czy konieczne jest przekazanie spornej